Dyspraxie

Kinderen met dyspraxie hebben het moeilijk met het aanleren en uitvoeren van motorische handelingen.  De motorische handelingen worden ook moeilijk geautomatiseerd  Kinderen met dyspraxie lijken grofmotorisch onhandig.  Ze leren moeilijk fietsen en zwemmen, kunnen moeilijk een bal gooien en opvangen…  Ook handelingen van de fijne motoriek  zoals leesbaar schrijven, veters strikken, knopen dichtdoen… leveren problemen. Daarenboven hebben kinderen met dyspraxie zwakke organisatievaardigheden.  Ze hebben moeite met planning en volgorde zoals tanden poetsen, aankleden, tas inpakken...  Ze verdwalen gemakkelijk door een zwak ruimtelijk inzicht en een zwak ontwikkeld richtingsgevoel.  

 

Mogelijke zwakke kanten

Mogelijke sterke kanten

Aandacht en concentratie

verhoogde afleidbaarheid

Geheugen

uitstekend lange termijngeheugen als het gaat om ervaringen

Oriëntatie in tijd en ruimte

moeilijk klok lezen
zwak gevoel voor tijd en ordening in tijd
weg vinden, begrippen links, rechts, voor, na, boven, onder zijn moeilijk

Verbale vaardigheden

vlot taalgebruik
goede woordenschat

Visueel ruimtelijke vaardigheden

moeite met constructies
zwak in ‘driedimensionaal’ voorstellen

 

 

 

  

Orde en structuur

moeilijkheden om taken te plannen
agenda onvolledig ingevuld

Geheugen

problemen met onthouden van losse, op zichzelf staande gegevens
problemen met complexe opdrachten
afspraken en spullen vergeten

Spreken

soms problemen met articulatie, bepaalde lettervolgorde en vloeiendheid bij het spreken

 Sociale vaardigheden

soms onvolwassen gedrag en overdreven emoties
gedragsproblemen

Bron tabel: Map leerzorg www.letop.be


 

Contact Info

Educaris

Bammestraat 41A
3740 Bilzen

Tel: 0474/553937
Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Educaris ?

Educaris 
is Latijn en betekent:


"Je wordt voorwaarts geleid, je wordt gestimuleerd om al je mogelijkheden te ontwikkelen."