Autisme
Bij autisme zijn er beperkingen op het vlak van sociale interactie, communicatie en verbeelding. Kinderen met autisme kunnen zich moeilijk inleven in de gedachten, gevoelens en intenties van anderen. Daardoor reageren ze niet adequaat op de ander en ‘botsen’ ze vaak. Alhoewel veel personen met autisme over een uitgebreide woordenschat beschikken en in goede volzinnen spreken is echt communiceren met de anderen een probleem. Ze kunnen hun eigen bedoelingen niet echt uiten en begrijpen die van de anderen moeilijk. Door het gebrek aan verbeelding komt de wereld vaak heel chaotisch over. Zeker minder gestructureerde en gekende situaties (bv. uitstap) geven angst en stress. Hierop kunnen reacties komen die de omgeving moeilijk begrijpt.
Mogelijke zwakke kanten |
Mogelijke sterke kanten |
Taal en communicatie figuurlijke taal letterlijk nemen |
Taal en communicatie goed in woordspelletjes |
Leerstofverwerking abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen |
Leerstofverwerking denken rechtlijnig |
Groepswerk en keuzeactiviteiten kunnen moeilijk kiezen |
Piekvaardigheden sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren |
Organisatie en handigheid zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten |
Sociaal-emotioneel sterk geheugen voor details |
Aandacht en concentratie snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten |
|
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit moeilijkheden met overgangen en veranderingenlast van onvoorziene en ongeplande situaties |
Bron tabel: Map leerzorg www.letop.be