Autisme

Bij autisme zijn er beperkingen op het vlak van sociale interactie, communicatie en verbeelding. Kinderen met autisme kunnen zich moeilijk inleven in de gedachten, gevoelens en intenties van anderen. Daardoor reageren ze niet adequaat op de ander en ‘botsen’ ze vaak. Alhoewel veel personen met autisme over een uitgebreide woordenschat beschikken en in goede volzinnen spreken is echt communiceren met de anderen een probleem. Ze kunnen hun eigen bedoelingen niet echt uiten en begrijpen die van de anderen moeilijk. Door het gebrek aan verbeelding komt de wereld vaak heel chaotisch over. Zeker minder gestructureerde en gekende situaties (bv. uitstap) geven angst en stress. Hierop kunnen reacties komen die de omgeving moeilijk begrijpt.  

 

Mogelijke zwakke kanten

Mogelijke sterke kanten

Taal en communicatie

figuurlijke taal letterlijk nemen
geen, weinig, of net té opdringerig oogcontact
kunnen moeilijk adequaat contact onderhouden met leeftijdgenoten in ongestructureerde situaties als speeltijd
verstaan non-verbale signalen en lichaamstaal onvoldoende

Taal en communicatie

goed in woordspelletjes
vaak geestig en onderhoudend
uitzonderlijk geheugen voor feitjes, details, cijfers, data, namen, …
volgen graag regels, houden van afspraken
lezen graag fantasierijke verhalen
denken rechtlijning
goed in gebruiken van visuele communicatie als beeldtaal, op maat gedetailleerde agenda’s, stappenplannen 

Leerstofverwerking

abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen
hoofd- en bijzaken onderscheiden
weerstand tegen repetitieve opdrachten

Leerstofverwerking

denken rechtlijnig
gemakkelijk nieuwe woorden leren, ook in vreemde talen
sterk geheugen voor details
interesse voor logische onderwerpen en computers

Groepswerk en keuzeactiviteiten

kunnen moeilijk kiezen
moeite om rekening te houden met de groep

Piekvaardigheden

sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren
bijzonder talent in muziek (absoluut gehoor) of tekenen (drie-dimensionele voorstelling en sterke detailwaarneming)

Organisatie en handigheid

zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten
zwakke visueel-ruimtelijke structuur
traag en onhandig

Sociaal-emotioneel

sterk geheugen voor details
erg loyaal
sterk rechtvaardigheidsgevoel
grote psychologische woord

Aandacht en concentratie

snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten
zelf storend geluid produceren in stresssituaties
traag werktempo

 

 

 

Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

moeilijkheden met overgangen en veranderingenlast van onvoorziene en ongeplande situaties

Bron tabel: Map leerzorg www.letop.be


 

Contact Info

Educaris

Bammestraat 41A
3740 Bilzen

Tel: 0474/553937
Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Educaris ?

Educaris 
is Latijn en betekent:


"Je wordt voorwaarts geleid, je wordt gestimuleerd om al je mogelijkheden te ontwikkelen."